از مهم ترین قطعات کولرگازی کمپرسور آن است که عیب یابی این قسمت و یا تعویض آن بایستی توسط متخصصان آن صورت گیرد. کمپرسور یکی از اجزای اصلی در دستگاه های تهویه مطبوع است و معمولاً به عنوان قلب تپنده کولرهای گازی شناخته می شود که به سایر اجزا اکسیژن رسانی می کند. این بخش وظیفه متراکم سازی سیالات و گازها را برعهده دارد که با متراکم ساختن گازسریعاً از دمای آن کاسته و تبدیل به مایع می شود بنابراین ایجاد سرما می کند. حال در بیشتر مواقع خرابی های کولرگازی در این قسمت رخ می دهد. با ما همراه باشید تا بیشتر با تعمیر کمپرسور کولر گازی آشنا شوید.

 

تعمیر کمپرسور کولر گازی

 

آشنایی با کمپرسور کولر گازی

کمپرسور با مکش گاز از اپراتور آن را به کندانسور حرکت می دهد که اگر این بخش به علت خرابی و اختلال در عملکرد به درستی کار نکند، مکش گاز به درستی صورت نمی گیرد، در نهایت دستگاه نمی تواند محیط را خنک کند. کمپرسورها انواع مختلفی از جمله  پره ای، پیستونی، روتاری، اسکرول دارد.  در کولرهای گازی از انواع این کمپرسورها استفاده می شود که با سرچ مدل کولر یا رجوع به دفترچه راهنمای دستگاه نوع کمپرسور را می توان فهمید.

دلایل خراب شدن در   تعمیر کمپرسور کولر گازی

در   تعمیر کمپرسور کولر گازی باید قبل از هر کاری مشکل اصلی خرابی کمپرسور را بررسی کرد. از دلایل خرابی کمپرسور می توان به مواردی مانند کثیف شدن کندانسور و عدم تغییر گاز، قرار داشتن کولر در معرض آفتاب مستقیم، خرابی فن، ولتاژ نامناسب، ورود مبرد مایع به داخل کمپرسور، مرغوب نبودن سیم لاکی موتور، کاهش مبرد، اشکال در سیم پیچ راه انداز و کمکی ، کمبود گاز در سیستم، خرابی خازن(الکتریکی)،خرابی سنسور..... اشاره نمود. به طور معمول هنگامی که کمپرسور معیوب باشد، بسیار زودتر از حد معمول خاموش می شود.

 همچنین کمپرسور به دلایلی از جمله  قطعی برق ورودی، بالا بودن تنظیم دمای ترموستات، باز بودن کلید اورلود حرارتی، کثیف بودن کنتاکت های حرارتی، سیم کشی اشتباه برق، سوختن سیم پیچی کمپرسور ، بسته بودن شیر برق، وجود نداشتن مبرد در سیستم، خاموش بودن فن ها اپراتور یا کندانسور و ..... می تواند روشن نشود و نیاز به تعمیر کمپرسور کولر گازی دارد.

روش های عیب یابی و رفع مشکل در تعمیر کمپرسور کولر گازی

ü     یکی از دلایل مشکل در کمپرسور اورلورد شدن می تواند باشد که از نشانه های این مشکل، گرم بودن هوای خروجی کولر است. توجه داشته باشید که در صورت کار نکردن فیوز اورلورد باید کولر را بلافاصله خاموش نموده و با تعمیرکار تماس گرفت.

راه دیگر برای تشخیص اورلورد این است که دریچه کندانسور را باز نموده  و دمای کمپرسور را چک نمایید. داغ بودن آن نشان از اورلورد نشدن می تواند باشد که در این حالت می توان با جریان آب آن را خنک و بعد مشکل را برطرف نمود. این پدیده نیز می تواند به دلیل روشن شدن کمپرسور به طور مکرر باشد که البته این مشکل در کولرهای گازی جدید رفع شده است.

 

ü     نکته قابل توجه این است که کمپرسورهای پیستونی به روغن های مخصوصی نیاز دارد. بر این اساس این احتمال وجود دارد که روغن دستگاه کاهش پیدا کرده و یا روغن ریزی کرده باشد در نتیجه بایستی این مورد را چک کنید. اگر سوکت های ترمینال کمپرسور روغنی باشند اتصال برقرار می شود که برای اطمینان بهتر است درپوش ترمینال کمپرسور را برداشته و آن را چک نمود. کثیفی کندانسور و آشغال گرفتگی شیر انبساط و صافی و همچنین به طور مداوم کار کردن کمپرسور  می تواند موجب یکسره شدن کمپرسور بدون ایجاد سرما شود.

ü     گاه ممکن است کمپرسور به طور مداوم کار کند و بالعکس سرمایی بیش از حد ایجاد کند که ممکن است ناشی از تنظیم کم ترموستات، محل نادرست ترموستات، سیم کشی معیوب باشد و لذا مستلزم بررسی است.

 

ü     شل شدن پیچ های فونداسیون کمپرسور و یا ضعیفی آن می تواند موجب ایجاد سروصداهایی باشد و لذا توصیه می شود لایه فلزی را بررسی کرده و هم چنین پیچ ها محکم شوند. از عوامل دیگر که می توانند باعث این مشکل باشد فرسودگی پیستون ها، شانون ها و گژن پین ها هستند که بایستی تعویض شوند. برای رفع این مشکل می توان شیر انبساط را دوباره تنظیم نمود و همچنین روغن می تواند این مشکل را برطرف نماید. دیگر مواردی که می توانند باعث ایجاد صدای وزوز در کمپرسور شود و موجب شود تا این بخش روشن نشود، عبارتند از: تک فاز شدن کمپرسور سه فاز، پایین بودن ولتاژ، معیوب بودن موتور کمپرسور، معیوب بودن فن کندانسور، سوختگی موتور کمپرسور و ....

 کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی

تست عیب یابی در تعمیر کمپرسور کولرگازی

برای این کار پس از جدا نمودن سیم های کمپرسور یک سوی سیم اهم متر را به لوله  رفت یا بدنه و سوی دیگر را به کانکتور متصل کنید. چنانچه اهم متر بوق زد، بدین معناست که مشکل از کمپرسور و سیم پیچ است و در این صورت بایستی کمپرسور تعویض گردد. چنانچه اهم متر بوق نزد، باید سیم پیچ و روتور را تست نمود لذا سوکت کابل استارت را از ترمینال جدا کرده و کمپرسور را ظرف حداکثر 3 ثانیه روشن کنید اگر کمپرسور اصلاً کارکرد و یا با صدای اضافی همراه بود بدین معناست که این قطعه کاملاً سوخته است و باید تعویض شود. اما اگر کمپرسور درست کار کند امکان دارد مشکل از گیر کردن شیر برقی و یا مسدود شدن لوله مویین و با افت فشار کمپرسور باشد.

 

چک کردن افت فشار در تعمیر کمپرسور کولر گازی

ابتدا گاز سیستم را تخلیه کرده و بعد لوله های واحد خارجی را باز کنید سپس پنل بیرونی را آزاد کرده و درپوش ترمینال را محکم ببندید. حال کمپرسور را در حالت سرمایش ظرف مدت حداکثر 10 ثانیه روشن نموده و با قراردادن دست خود در جلوی خروجی هوای کمپرسور فشار آن را تست کنید(در این مرحله توصیه می شود از عینک ایمنی استفاده کنید).

چنانچه کمپرسور سالم باشد و مشکل افت فشار نداشته باشد فشار زیادی ایجاد می کند که بیش از 5 ثانیه نمی توانید دستتان را جلوی خروجی هوا نگه دارید. چنانچه افت فشار تشخیص داده شد، شیر تغذیه آب کندانسور، امکان نشتی و میزان شارژ گاز سیستم باید بررسی شود.

 

 تعمیر کمپرسور کولر گازی

هزینه تعمیر کمپرسور کولرگازی

هزینه تعمیر کمپرسور کولر گازی

هزینه تعمیر کمپرسور کولر گازی نسبتا  قابل توجهی است و لذا تعویض آن به صرفه تر است علاوه بر این بهتر است سایر اجزای دستگاه مانند سیلندر، تیغه ها، لوله های کمپرسور و.... بررسی شوند. امکان دارد اختلال در این اجزا موجب عملکرد نادرست در کمپرسور دستگاه شده باشد و لازم به ذکر است چنانچه ایراد به طور کلی مربوط به بخش کمپرسور است، تنها راه این است که آن را عوض نمایید.  توصیه میکنیم که برای انجام این کار از مراکز معتبر و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. البته در مواقعی هم با دانستن نوع کمپرسور کولرگازی می توان با عیب یابی مانع از بروز مشکلات دیگری شد که نیاز به پرداخت هزینه های بالایی هم در این رابطه نباشد. علاوه براین درمواقعی هم ممکن است نیازی به تعمیر کولرگازی نباشد و این مشکل به راحتی قابل دفع باشد.

حتماً به نوع کولر خود توجه داشته باشید زیرا که تفاوت در تعمیر کولرهای گازی می تواند مربوط به تفاوت در نوع کمپرسور باشد. در برخی برندها ممکن است از یک نوع کمپرسور و برخی دیگر از چندنوع استفاده گردد.

در مناطق گرمسیری کمپرسور پیستونی و در مناطق سردسیر کمپرسور روتاری بیشتر کاربرد دارند و برای فضای های بزرگ کمپرسور اسکرال  می تواند مناسب باشد که البته هزینه بالاتری دارد. پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید کولرگازی مدل هایی که نوع کمپرسور آن ها از نوع اینورتر خطی می باشد انتخاب نمایید زیرا که این نوع کمپرسورها دوام بالایی دارند. در هرصورت تعمیر کمپرسور در هر یک از این نوع کولرها بر اساس نوع آنها نیازمند به تعمیرکار ماهر مخصوص به خود است. به این نکته توجه داشته باشید که در منطقه سکونت شما تعداد سرویس کاران حرفه ای کدام نوع بیشتر هستند و ممکن است سرویسکار مخصوص نوع کولری که انتخاب نموده اید اصلاً در منطقه سکونت شما وجود نداشته باشد و بایستی از خرید آن نوع کولر گازی صرف نظر کنید.